Employer Branding

Hvad er det egentlig? Og hvorfor er det så vigtigt?

Kontakt mig for afklarende møde

Hvad er Employer Branding?

Det er det samlede indtryk af virksomheden. Virksomhedens image – internt som eksternt.
En Employer Branding strategi er, kort fortalt, virksomhedens strategi, for at skabe et stærkt brand og kunne tiltrække kvalificerede ansøgere 
og fastholde værdifulde medarbejdere.

 

Analyse

En stor del af arbejdet med Employer Branding sker på baggrund af analyser. Analyser af nuværende og eksisterende medarbejderes opfattelse af virksomheden. Markeds- og brancheanalyser er også relevante, ligesom konkurrentundersøgelser bør tages med i udvikling af virksomhedens Employer Branding strategi.

Kultur & arbejdsmiljø

Kultur og arbejdsmiljø kan være svært at beskrive. Ofte er det en følelse eller fornemmelse, og der kan være mange uskrevne regler. Det er en god øvelse at kigge en ekstra gang på værdisættet og arbejdsmiljøet, og sikre sig at der ikke er skadende opfattelser af virksomhedens brand og behandling af medarbejderne. Det er en løbende proces at arbejde med virksomhedens image.

Medarbejderambassadører

Employee Advocacy eller Medarbejder-ambassadører. Det er en god ide at have en skriftlig strategi for arbejdet med Medarbejderambassadører. Man kan eksempelvis få dem til at dele jobopslag på sociale medier, og generelt dele og like opslag på de sociale medier. Der er også flere og flere, der har en blog som medarbejderne skriver og deler viden på.

Medarbejderrejsen

Medarbejderrejsen er i forbindelse med employer branding, den oplevelse som medarbejderen skal igennem. Det er alle step fra ansættelse til ophør af ansættelse, eller reboarding, hvor medarbejderen flytter til en anden stilling internt.
En god Employer Branding strategi tager alle steps med, og indeholder klare anvisninger og mål  for, hvordan medarbejderen bliver motiveret, udviklet og en del af kulturen i virksomheden.

%

forventer fleksible arbejdstider

%

forventer work-life balance i deres ansættelse

%

forventer betalt videreuddannelse

%

forventer gode værdier, der rent faktisk efterleves

Udvikling af Employer Branding strategi

Start med en analyse blandt nuværende og tidligere medarbejdere. Spørg dem omkring deres opfattelse og vurdering af jeres kultur, arbejdsmiljø, styrker og værdier, samt hvad der eventuelt kunne forbedres.

Spørg også kunder og samarbejdspartnere, og overvej at få lavet en undersøgelse på jeres sociale medier og hjemmeside. Undersøg jeres brand, branchen og konkurrenterne. Dan jer et helt klart billede af, hvordan andre ser jeres virksomhed, og hvordan I skiller jer ud fra jeres konkurrenter.

Herefter skal I definere en identitet – også kaldet virksomhedens ‘DNA’. Det har I måske allerede, og det er godt.
Benyt da lejligheden til at kvalitetstjekke virksomhedens corporate brand, og vær opmærksom på, at det er aligned med det aktuelle og fremtidigede arbejdsmarked, stigende kompleksitet og individuelle forventninger, og krav fra kommende generationer og stærke talenter.

Ved at analysere og gennemgå medarbejderrejsen og gennemtænke hvert område i processen fra rekruttering til exit-strategi, vil arbejdet udmønte sig i en strategi, som herefter skal gennem kvalitetsmøllen, testes og eksekveres.

Hjælp til implementering

Jeg tilbyder også hjælp og sparring til jeres HR medarbejdere, marketingmedarbejdere, ledere og andre ansvarlige for Employer Branding i jeres virksomhed:

  • Projektledelse og analysearbejde i forbindelse med implementering af Employer Branding lifecycle.
  • Vejledning til styrkelse af virksomhedens image.
  • Rådgivning omkring Employee Advocacy.
  • Sparring omkring rekruttering og Employer Branding.

 

Send en besked